/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
01 mai
2016

Väärtuslik väetoit: tšiiaseemned mais -25%

Valgu- ja kiudainerikkad tšiiaseemned moodustavad vedelikuga segatuna geelja massi, mistõttu sobivad hästi tervislike ja maitsvate tarretiste valmistamiseks. Proovi kindlasti järele, sest lehekuul mais on need põnevad seemned, Biomarketis üks enim müüdud väetoit, lausa 25% soodsamad!
Õlisalvei on pärit Lõuna-Ameerikast. Mehhiko asteekide jaoks oli see nii hinnatud taim, et sellele pühendati iga-aastaseid pidustusi. Tšiiaseemneid kutsuti indiaani jooksjate ja sõdalaste toiduks, sest need pisikesed seemned annavad uskumatult palju energiat ning kaitsevad keha vedelikukao eest.

Tšiiaseemned meenutavad nii oma suuruse kui kuju poolest mooniseemneid, kuid maitse poolest siiski mitte. Üldiselt ei söödagi tšiiaseemneid maitse pärast, sest eriliselt meeldejäävat maitset nendel pisikestel seemnetel ei ole ning eelkõige on need hinnatud hoopis oma toitainerohkuse tõttu.


Ammuta kasulikke rasvhappeid ja valku

Tšiiaseemned sisaldavad rikkalikult oomega-3-rasvhappeid. Need on väga tervislikud rasvained, mida vajavad oma tööks aju ja närvid, samuti aitavad need vähendada kolesteroolitaset. Oomega-3-rasvhappeid leidub rasvastes kalades, tšiiaseemned on kasulike rasvhapete ammutamiseks suurepärane taimne allikas. Tšiiaseemned sisaldavad ka palju kaltsiumi, mis on oluline hammaste ja luude tugevdamiseks. Ja väärtuslikud on seemned veel rauasisalduse poolest.

Samuti sisaldavad seemned rohkesti magneesiumi, mida on kehal vaja sadade biokeemiliste reaktsioonide reguleerimiseks, sealhulgas energiatootmiseks ja luude arenguks. Kui oleme stressis, siis kasutab keha magneesiumi kiiremini, seega on väekad tšiiaseemned ideaalne toiduaine kiire eluviisi korral.

Tšiiaseemned koosnevad 20% ulatusest taimsest valgust, mis annab energiat ja tasakaalustab veresuhkru taset ning see omakorda tagab hea enesetunde ja tuju kogu päevaks. Oluline on saada valku igal toidukorral ning tšiiaseemned on selleks hea võimalus, sest need seemned sobivad küll iga toidu juurde – nii toidu koostisesse kui selle peale puistamiseks, alates pannkookidest, pitsapõhjast, pudrust ja küpsistest ning lõpetades lihapallide ja salatikastmetega.


Tšiiaseemned on ka üks rikkalikumaid lahustuvate kiudainete allikaid – need sisaldavad 56 g kiudaineid 100 g seemnete kohta, millest 14 g on lahustuvad. See tähendab, et tšiiaseemned liiguvad võrreldes teraviljadest saadavate kiudainetega läbi seedesüsteemi aeglasemalt, aeglustades glükoosi imendumist. Kõrge kiudainete ja taimse valgu sisaldus tšiiaseemnetes tähendab, et süsivesikute lagundamine suhkruteks käib aeglaselt ning see aitab ennetada veresuhkru kõikumisi, andes meile pikkamisi vallanduvat energiat.

Seovad tainast ja paksendavad tarretist

Tšiiaseemned imavad oma kaalust kuni kümme korda rohkem vedelikku, mis tähendab, et vedelikuga segatuna need paisuvad ja moodustavad geelitaolise massi. Nii saab asendada näiteks küpsetistes muna ehk küpsetiste koostisaineid siduda. Seda tšiiaseemnete omadust on hea ära kasutada ka maitsvate ja hästi täiskõhutunnet tekitavate tšiiatarretiste valmistamiseks. Samuti saab seemneid kasutada mitmetes muudes magustoitudes paksendamiseks.

Tarretise valmistamiseks leota seemneid vedelikus tund või paar. Kui soovid tarretist nautida hommikul, leota üleöö. Tarretisse sobivad hästi nii värsked kui kuivatatud marjad ja puuviljad ning kookos- või mandlipiim, samuti mahlad.

Tänu vedelikku imavale toimele tekitavad tšiiaseemned täiskõhutunde, sobides kaalujälgijatele ning seedeprobleemide, näiteks kõhukinnisuse korral, sest aitavad soolestikus olevat massi pehmendada.

Selleks ei tohi küll unustada tšiiaseemneid süües juua rohkesti vett. Tänu sellele, et seemned annavad organismile pikkamisi vabanevat energiat, aeglustavad süsivesikute imendumist soolestikust ja reguleerivad veresuhkru taset, sobivad need hästi ka diabeetikutele.

Puista tšiiaseemned toidule kasvõi igal toidukorral, näiteks pudrule, müslile, salatile jne. Võid neid lisada ka smuutidesse või jogurti hulka. Smuutit valmistades tasub aga jook ära juua üsna kiiresti pärast valmistamist, muidu seemned paisuvad ja smuutist saab kissell või tarretis.

Tšiiaseemnetega valgupallid

15 palli valmistamiseks vajad: pool purki kurnatud aedubasid (kidney beans), sama palju datleid, 2 spl mandlivõid, 3 spl toorkakaod, 2 spl agaavisiirupit, 2 spl purustatud kakaoube (kakaonibsid). Vala kõik koostisained kannmikserisse ja purusta, kuni saad ühtlase koostisega segu. Vormi segust pallikesed ja veereta neid sulle meelepärastes lisandites, nt kookoshelbed, seesamiseemned jne.

Tšiiaseemne-toortatra pitsa

Üheks pitsapõhjaks vajad: ¼ tassi tšiiaseemneid, ¾ tassi vett, 3 spl toortatrajahu, 1 tl kuivatatud punet, 1 spl hakitud seerermänniseemneid, 2 spl hakitud kõrvitsaseemneid, 1 tl meresoola.
Pitsakatteks vajad: ¼ tassi tomatipastat, 10 poolitatud kirsstomatit, 4 viilutatud šampinjoni või muud seent, 4-5 paprikaviilu, peotäis basiilikulehti, 1-2 tl kuivatatud punet, pool väikest sibulat viilutatuna, soola ja pipart, peotäis riivitud juustu, nt kitsejuust või Cheddar, peotäis rukola salati lehti.
Sega tšiiaseemned, vesi, jahu, pune ja sool hoolikalt kokku, kuni segu hakkab paksenema. Lisa muud seemned. Vormi tainast küpsetuspaberile 1 cm paksune pitsapõhi. Küpseta 175-kraadises ahjus 30-40 minutit. Võta pitsapõhi ahjust välja, lao sellele kate peale ning küpseta veel 10 minutit. Võta pitsa ahjust välja ning raputa sellele vahetult enne serveerimist veel juustu ja rukolat.

Kaerahelbe-tšiiaseemne küpsised

15 küpsise valmistamiseks vajad: 2 spl tšiiaseemneid, ¼ tassi mandli- või kookospiima, 2 küpset banaani, ¾ tassi kaerahelbeid, ¼ tassi kookoshelbeid, ¼ tassi hakitud datleid, ¼ tassi purustatud kakaoubasid (kakaonibsid), 1 spl mandlivõid, näpuotsaga kaneeli.

Kuumuta ahi 180 kraadini. Sega väikeses kausis kokku tšiiaseemned ja mandlipiim ning lase segul 10 minutit seista, kuni seemned hakkavad moodustama geeljat massi. Vala see keskmise suurusega kaussi ja lisa kahvliga purustatud banaanid, kaerahelbed, kookoshelbed, mandlivõi ja kaneel ning sega hoolikalt läbi. Sega õrnalt sisse ka datlid ja kookosnibsid. Aseta supilusikaga küpsetuspaberile tainapallikesed ning vajuta need kahvliga lamedaks. Küpseta 15-20 minutit, kuni küpsiste põhjad muutuvad pruuniks. 

Kasuta võimalust! Mais pakume NaturaCereali tšiiaseemneid tavapärasest 25% soodsamalt: hind mais 10.46 EUR (tavahind 13.95 EUR).
Fotod: Pixabay, NaturaCereal