/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
29 detsember
2014

Uuel aastal tervislikumalt: ideed esimesteks sammudeks

Meid ümbritsevas keskkonnas on palju sellist, mis ei ole tervisele kasulik, kuid mida me ei saa kontrollida ega muuta. Et olla tervem ja rõõmsam, tasub seega teha teadlikumaid valikuid vähemalt selle osas, mida saame, näiteks valida toitu, mida pistame suhu ning kosmeetikat, mida kanname enda nahale. Milliseid tervislikumaid valikuid teha uuel aastal, et olla tervem ja rõõmsam? 
Igapäevased valikud mõjutavad tervist, isegi kui seda ei näe ega tunne kohe. Teame ju kõik ütlust – sa oled see, mida sööd. Seega pole mõistlik kurnata oma keskkonna tingimustest niigi koormatud keha toksiinidega, vaid süüa tasub puhast toitu. Mitmed uuringud on näidanud, et mahetoit on tervisele kasulikum, kuna sisaldab märkimisväärselt rohkem toitaineid. Asu teed tervisele sillutama samm-sammu haaval. Siin on sulle esimese sammu astumiseks mõned ideed. 

1.       Sea toitainerikkus ausse! 

Lisa oma menüüsse rohkem toitaineid ja värvi ning jäta välja toiduained, mis ei anna peale energia eriti midagi, nt saiakesed, pasta jne. Esimese sammuna tervislikuma elu suunas lisa oma taldrikule iga toidukorra ajal värvilisi köögivilju. Kui sööd kõhu vitamiine täis, jääb ebatervisliku jaoks vähem ruumi. Count colors, not calories ehk loe värve, mitte kaloreid, kõlab inglise keeles tore soovitus neile, kes on võtnud eesmärgiks toituda tervislikumalt. Pealegi sööme ka silmadega ning visuaalselt ilus toit maitseb palju paremini. Seega kaunista oma taldrik köögiviljadega, ubade ja läätsedega, pähklite ja seemnetega jne. Nii võid olla kindel, et saad söödavast palju vitamiine ja muid kasulikke toitaineid.


2.       Jäta hüvasti liigse suhkruga! 

Suhkur ei sisalda mingeid vajalikke toitaineid peale tühja energia ehk kiiresti imenduvate süsivesikute. Energiaallikana on suhkur küll kehale vajalik, kuid vaid väikestes kogustes. Enamik inimesi sööb aga suhkrut liiga palju. Alustades päeva magustatud hommikusöögihelveste ja jogurtiga, näksides päeval magusaid näkse ja rüübates karastusjooke ning lisades suhkrut veel teele ja kohvile, sööme päeva jooksul kokku mitu tassitäit suhkrut. Liigne suhkrutarbimine kergitab kaalu ning võib seeläbi tõsta südame-veresoonkonna haigustesse ja diabeeti haigestumise riski. Palju tervislikum on süüa aeglaselt imenduvaid süsivesikuid – puu- ja köögivilju, täisteratooteid, kaunvilju. Need hoiavad veresuhkru ühtlaselt tasakaalus ja nii märkad mõne aja pärast, et energiat on palju rohkem.

3.       Avasta uusi maitseid! 

Valge nisujahu ja sellest valmistatud tooted – pirukad, pitsa, pasta, sai – on tavapärane, lihtne ja kiire valik. Selle asemel tee uuel aastal tutvust palju toitainerikkamate ja tervislikumate valikutega – avasta ürgnisu sordid, näiteks spelta- ehk okasnisu ja kamut, rikasta igapäevast toidulauda valgurohkete kaunviljade ehk ubade ja läätsedega, valge riisi asemel proovi täisterariisi, lisa menüüsse toortatar ja tatrajahu, maitse indiaanlaste imevilju amaranti ja kinoad.


4.       Kokka rohkem ise! 

Poeriiulilt valmistoite haarata on kahtlemata mugav, kuid ise süüa valmistades tead alati, mis toidu sisse läheb ja nii teed oluliselt tervislikumaid valikuid. Jättes menüüst välja valmistoidud, jätad hüvasti ka kunstlike lõhna- ja maitseainetega, säilitusainetega, magustajate ja tahkestatud rasvadega. Söögitegemiseks pole aega? Kas su tervis ja enesetunne on sulle tähtsad? Pane prioriteedid paika!

5.       Niisuta keha veega! 

Kui tunned sageli väsimust ja oled uimane, mälu on kehv ja pea valutab, nahk on kuiv, juuksed ja küüned haprad ning kõht on kinni, siis vaevleb su keha ilmselt vedelikupuuduse käes. Keha koosneb umbes 70% ulatuses veest, seega on oluline tarbida päeva jooksul piisavalt vett. Vee joomine on kõige lihtsam viis oma enesetunnet parandada. Vesi niisutab nahka ja keha, puhastab organismi ja aitab vältida kõhukinnisust ehk toidul paremini ära seedida, leevendada näljasööstusid ja magusaisu jne ehk vett juues aitad kehal paremini toimetada. 


6.       Eelista mahetoitu!

Mahetoit on parima kvaliteediga toit, sest see on puhas tavapõllumajanduses kasutatavatest kemikaalidest ja lisaainetest. Mahetoiduga ei jõua su toidulauale kunstlikud taimekaitsevahendid, väetised jne, toidule ei ole lisatud töötlemise käigus sünteetilisi lõhna-, värvi- ega maitseaineid ehk ökotooted on looduspuhta koostise ja maitsega. Tavapõllumajanduses on kasutusel mitusada pestitsiidi. Kahjuks jääb osa neist vaatamata pesemisele ja kuumutamisele toiduainetesse. 

Maheloomakasvatuses pannakse suurt rõhku loomade heaolule, mis vähendab vajadust kasutada ravimeid. Loomad saavad viibida väljas ja söövad mahesööta ning nende ravimiseks ei kasutata hormoonpreparaate ega antibiootikume. Tavapõllumajanduses kasutatavate ravimite jäägid jõuavad liha ja piimatoodete kaudu ka meie organismi ning võivad viia antibiootikumide resistentsuseni. 

7.       Vali puhtam kosmeetika! 

Nahk on meie suurim organ ning sellele kantud ained imenduvad vereringesse. Kui üks kosmeetikatoode sisaldab vaid vähesel määral kahjulikke koostisaineid, siis päeva jooksul kasutame ju mitmeid kosmeetikatooteid ning neis kõigis sisalduvatel kahjulikel koostisainetel on kumulatiivne mõju. Teadlaste sõnul imendub kosmeetikakasutaja organismi läbi naha astas kuni kaks kilo kemikaale. Veelgi enam – meie kehast kanduvad need koostisained edasi veesüsteemi ja keskkonda. Seepärast võiks kosmeetika olla looduslik ja ökokvaliteediga. 


Fotod: Biomarket, Nature’s Design Products GmbH, Dr. Hauschka