/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
12 mai
2014

Tervislike kaunviljade kirev valik kutsub tutvuma

Kaunviljad on taimed, mille kaunades kasvavad söödavad seemned ehk herned, kikerherned, oad ja läätsed. Kaunviljad sisaldavad rohkesti taimset valku, aminohappeid, mineraalaineid ja kiudaineid ning täidavad hästi kõhtu.
Kuigi kaunviljadest toidu valmistamine võtab aega, kaalub nende tervislikkus ja kasulikkus ajakulu mitmekordselt üle. Kaunviljad on kuulunud inimeste tähtsaimate toiduviljade hulka juba tuhandeid aastaid  ja seda põhjusega.

Miks tasub süüa kaunvilju?

  • Kaunvilju hinnatakse eriti nende kõrge valgusisalduse pärast. Kaunviljade valk on üks paremaid asendamatute aminohapete allikaid ja inimorganismile hästi omastatav.
  • Kaunviljad sisaldavad rohkesti mineraalaineid, eriti kaaliumi- ja fosforiühendeid jne. Kaunviljad sisaldavad ka palju B-rühma vitamiine, C-vitamiini, karoteeni, PP- ja K-vitamiini.
  • Kaunviljades sisaldavad rohkesti kiudaineid, need on olulised veresuhkru tasakaalustamisel ja kolesterooli langetamisel. Kaunviljade ühe portsjoni glükeemiline koormus on madal.
  • Soodsa biokeemilise koostise tõttu on kaunviljade toiduks tarvitamine kasulik väga mitmesuguste tervisehädade, nagu vitamiinipuuduse, spasmide, kõrgvererõhu- ja suhkurtõve, samuti maksa-, neeru- ja põiehaiguste korral.
  • Kaunviljad täidavat hästi kõhtu ja seda pikaks ajaks, kuna imenduvad aeglaselt ning hinnalt on kaunviljad soodne toiduaine.

Kuna kaunviljad sisaldavad puhutisi tekitavaid ühendeid, tuleks ubasid ja kikerherneid enne keetmist 8-10 tundi vees leotada. Läätsesid tasub leotada 30-45 minutit. Leotamine vähendab ka kaunviljade keeduaega. Leotamise jooksul tasub paar korda vett vahetada ja keetmiseks võtta uus vesi.

Konservubadel ja -hernestel tuleks leem ära valada ning kaunvilju voolava külma vee all põhjalikult loputada. Kaunviljade tekitatavaid gaasivaevusi aitavad leevendada mitmed maitsetaimed, näiteks tüümian, majoraan, köömen, piparrohi, rosmariin, apteegitill ja salvei. Aedoad keevad 45-60 minutit, läätsed olenevalt sordist 10-45 minutit, aed- ja kikerherned 1-2 tundi.

Biomarketis pakutavate kaunviljade valik on rikkalik ja kirju – aed- ja kikerherned, mustad, punased, valged ja mungoad, põld- ja sojaoad, Beluga, Du Pui, pruunid, punased ja kollased läätsed ning kaunviljade segu.

  • Valged oad – kreemja ja leebe maitsega, muutuvad keetes veidi jahuseks. Kasutatakse minesterone supis, salatites ja ühepajatoitudes.
  • Mustad oad – pehme ja vürtsikas-magusa maitsega, sobivad eelroaks, salatitesse, määretesse ja ühepajatoitudesse.
  • Punased oad – hõrgu maitsega, sobivad chili con carne`sse, takode täidiseks, suppidesse, ühepajatoitudesse ja salatitesse. 
  • Sojaoad – sobivad salatitesse, suppidesse ja pajaroogadesse, püreena hakklihast valmistatud kotlettide ja pikkpoisi koostisesse.
  • Mungoad – enim toiduks idandatav uba. Idandid on valmis 2-5 päevaga. Mungoa idandeid kasutatakse vokiroogades ja salatites.
  • Kikerherned – sobivad suppidesse, salatitesse, hautistesse  ja populaarse kikerhernemäärde hummuse valmistamiseks, jahuna kotlettidesse.
  • Punased läätsed – pehmed ja maheda maitsega, sobivad suppidesse, salatitesse, kastmetesse ja pajaroogadesse, samuti võileivamääreteks.
  • Kollased läätsed – keevad kiiresti, aromaatsed ja õrnalt vürtsika maitsega, sobivad suppidesse, salatitesse, kastmetesse ja pajaroogadesse.
  • Du Puy läätsed – väikesed rohelised maitsekad delikatessläätsed, sobivad lisandiks, salatitesse, kastmetesse, suppidesse ja pajaroogadesse.
  • Beluga läätsed – pisikesed mustad delikatessläätsed, hõrgud ja õrnalt vürtsikad, sobivad toidu kaunistamiseks, suppidesse ja salatitesse.
  • Pruunid läätsed – suuremad ja lamedad, pehmed ja kergelt jahused, sobivad kõige paremini püreedes ja suppides kasutamiseks.
  • Herned, oad ja läätsed sobivad hästi idandamiseks, välja arvatud põld- ja sojauba, mis sisaldavad toorelt süües tervisele mittekasulikke ühendeid.

Kikerhernepasteet ehk hummus

Vajad: 400 g konservitud kikerherneid, 4 spl oliiviõli, soovi korral 2-4 spl tahini seesamipastat (või 50 g röstitud ja jahvatatud seesamiseemneid), 1 tl jahvatatud vürtsköömneid või 1 küüs purustatud küüslauku , 1 sidrun, soola ja musta pipart. Püreesta kikerherned, veidi vett, sool, pipar, sidrunimahl ja vürtsköömned ja/või küüslauk pudruks. Lisa oliivõli, maitsesta soovi korral tahin`iga ja pane segu kaussi. Kui hummus on liiga paks, siis sega juurde veidi vett või oliiviõli. Õige hummus peaks olema kreemjas, kuid mitte vedel.

Punase oa püree

3 dl keedetud punaseid ube, tomatikastet, 4 küüslauguküünt, 1 tl salveid. Sega ained nuimikseriga ühtlaseks. Püree paksust saab reguleerida tomatikastme lisamisega, lõpuks võib õige konsistentsi saamiseks lisada ka keedetud vett.