/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
30 jaanuar
2015

Tervislik talvemoon – kuivatatud puuviljad, pähklid ja seemned

Taimed talletavad oma viljadesse ja seemnetesse sooja ja päikesepaistelise suve jooksul rikkalikult kasulikke toitained ning seetõttu on kuivatatud puuviljad, pähklid ja seemned toitumisõpikutes sageli esile toodud kui talvise toidulaua üks oluline, kõrge toiteväärtusega komponent.
Ehkki kuivatatud puuviljad ei näe oma värskete suguvendade kõrval sama isuäratavad välja, on välimus siin tervislikkuse seisukohalt väga petlik. Näiteks kuivatatud aprikoosis on ühe grammi kohta ligikaudu 12 korda rohkem rauda, 7 korda rohkem kiudaineid ja 5 korda rohkem A-vitamiini kui värskes aprikoosis. 

See on igati loogiline, sest puuviljade kuivatamisel vähendatakse nende veesisaldust, mistõttu toitainesisaldus kontsentreerub. Seega sisaldab esmapilgul ehk väiksema ja vähem väärtuslikumana tunduv kuivatatud aprikoos sama palju head ja kasulikku kui n-ö päris vili.

Nii peitub väikeses pakis kuivatatud puuviljades tegelikult korvitäis värskeid vilju ning asendades tavapärase magusaampsu kuivatatud puuviljadega, võime eneselegi märkamatult süüa talvel isegi rohkem puuvilju kui suvel või sügisel.


Kuivatatud puuviljade kõrval on näksimiseks head ka pähklid, mis sisaldavad rohkem kasulikku, kui kolmes raamatus öelda suudaks. Pähklid täidavad kõhtu, annavad energiat ja sisaldavad kasulikke rasvaineid. Mõned pähklid on ka väga valgurikkad, ületades selles isegi traditsioonilisi valgupomme linnuliha, kala ja loomaliha. 

Ka vitamiinide ja mineraalide osas on neile raske vastu saada. See on veel üks argument, miks tasub pähklite osa oma toidus suurendada. Lisaks on neid kerge taskusse pista ja kaasa võtta, ilma et peaks muretsema riknemise, mahtuvuse või muljumise pärast.

Kuivatatud puuviljad, pähklid ja seemned on lisaks oma tervislikkusele ja kõrgele energiasisaldusele ka väga hea maitsega, mistõttu nende kasutusvõimalused meie igapäevaelus ja köögis on väga rikkalikud. 

Mandel annab riisipudru isule uue tuule, kuivatatud viigimari sobib eriliselt hästi taskusse suusatajale, et ka viimane tõus sirge seljaga võtta, kuivatatud aprikoos võib enne suhuminemist kompotti täiendada ja pähkel teeb alati saia paremaks. Lisaks sobivad need suurepäraselt nii lastele kui ka täiskasvanutele kommi asemel.

Biomarketis pakume laia valikut Naturata kuivatatud puuvilju, pähkleid ja seemneid, mis kannavad kõik kas mahepõllunduslikku ökomärki või biodünaamilist kvaliteeti tõendavat Demeter logo. Parema väljanägemise tagamiseks ei ole toodetele lisatud kunstlikke antioksüdante või muid säilitusaineid, mistõttu on näiteks kuivatatud aprikoosid (paremal fotol) või rosinad loomulikku pruuni värvi, mitte aga heleoranžid nagu tavakaubanduses oleme harjunud nägema.

Biomarketi klientide lemmikud on kookoslaastud, kuivatatud datlid, mango, viigimarjad ja ploomid, banaanikrõpsud, ingveripulgad, pähklisegu, tudengieine jne. 

Fotod: Naturata ja Stocksy