/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
04 detsember
2016

Mandlid ja pähklid, tervise tuumad

Kuigi mandlid ja pähklid on pealtnäha niisama mõnusad maiused, mida kommi asemel krõbistada, on nende näol tegemist ühe äraütlemata väärtusliku ja toitaineterohke looduse anniga. Nii varustavad erinevad pähklid meid ohtralt taimsete valkude, kiudainete, B-grupi ja E-vitamiini ning ennekõike taimsete rasvadega. Just viimasest tulenevalt on aga mandlid ja pähklid ka väga kaloriterohked, mistõttu tasuks nende söömisel piirduda poole kuni peotäiega päevas.
Detsembris saad oma mandlite ja metspähklite varu täiendada 20-25 % soodsamalt, seega kasuta juhust ning lisa need oma igapäevamenüüsse. Miks ja kuidas, loe edasi meie blogist.  

Kui sarapuu- ehk metspähklite näol on tegu sarapuu viljadega ehk pähklitega, siis mandlid on tegelikult mandlipuu vilja seemned. Siiski võime need oma jutus lihtsuse mõttes kokku võtta pähklite ühisnimetaja alla.
Kõik pähklid on rikkalikud taimse valgu, kiudainete, kasulike rasvade, mineraalainete ning vitamiinide allikad, kuid kõikide vajalike ainete paremaks omastamiseks tasub süüa erinevaid pähkleid vahelduvalt, andes igale pähklisordile võimaluse oma etteasteks.

Valgud, rasvad, süsivesikud

Mandlid ja pähklid sisaldavad ohtralt organismile vajalikke valke, rasvu ja süsivesikuid. Suur osa pähklites sisalduvast rasvast on kas mono- või polüküllastumata. Monoküllastumata rasvad kaitsevad südame-veresoonkonnahaiguste eest ning reguleerivad kolesteroolitaset. Pähklites sisalduv omega-3 rasvhape vedeldab verd, alandab vererõhku ning veresuhkurt. Siiski tuleb hoiduda liialdamisest, sest lisaks omega-3 happele on neis ka ohtralt omega-6 rasvhapet, mis võib rikkuda organismi optimaalset rasvhapete tasakaalu.
Pähklites sisalduvad kiudained aitavad tasakaalustada insuliinieritust ning vältida seeläbi suurt veresuhkrutaseme kõikumist. Näiteks sisaldab peotäis mandleid 3-4 grammi kiudaineid ning 6 grammi kvaliteetseid süsivesikuid, mis annavad energiat ilma insuliinitaset oluliselt mõjutamata. Niisamuti vähendab mandlite söömine nii üldise kui ka LDL-kolesterooli taset, mis omakorda vähendab südamehaigustesse haigestumise riski.
Madala glükeemilise indeksiga pähklid sobivad hästi vahepalaks insuliiniresistentusega inimestele, näiteks 2. tüübi diabeedi puhul. 

Vitamiinid, mineraalid

Pähklites sisalduv E-vitamiin tugevdab immuunsüsteemi, turgutab mälu ning pakub kaitset Alzheimeri tõve vastu. B-grupi vitamiinidest on pähklites esindatud kõik peale B12 vitamiini. Paarkümmend mandlit tagavad organismile kolmandiku päevasest E-vitamiini vajadusest ning täidavad kogu B-vitamiini päevanormi.
Mandlid on suurepärased mangaani, vase, magneesiumi, raua, kaltsiumi ja fosfori allikas. Mandlites sisalduv kaalium reguleerib vererõhku, mõjudes soodsalt kõrgvererõhutõve all kannatajaile. 2008. aastal ajakirjas Journal of Nutrition avaldatud uuringu kohaselt alanes mandlirohkel režiimil olnud uurimisalustel nii süstoolne kui diastoolne vererõhk juba kahe nädalaga. Mandlite rikkalik vase-, mangaani ja rauasisaldus aitab organismil rasvast ja süsivesikutest paremini energiat sünteesida.
Pane tähele, et pähklituumade pealne pruun kiht sisaldab eriti rikkalikult mitmeid olulisi polüfenoole, tugevaid antioksüdante, mis kaitsevad rakumembraane ja DNAd, mistõttu tasub pähkleid süüa koos selle pealmise pruuni kihiga.  

Piim, või ja jahu

Kes väldib gluteeni, kes laktoosi, kes eelistab tavapiimale ja -võile taimseid alternatiive – põhjuseid ühe vältimiseks ja teise eelistamiseks on niisama palju kui võimalusi esimesi teistega asendada.
Nii võid kodus väikse vaevaga valmistada nii mandlipiima, mandlivõid kui jahu, metspähkleid kaustada aga mõnusalt krõmpsuva koogipõhja valmistamiseks.

Valge mandlijahu valmistamist alusta mandlite kestadest koorimisest. Selleks keeda mandleid paar minutit ning jahuta seejärel kiirelt jääkülmas vees. Nii saad keetmisel pehmenenud pruunid kestad väga lihtsalt eemaldada. Enne mandlijahu valmistamist lase leotatud ja puhastatud mandlitel veidi kuivada.
Mandlite jahvatamiseks võid kasutada kohviveskit või köögikombaini, kuid pane tähele – õlirikaste viljade mass võib jahvatamisel väga kergesti jahu asemel pastaks muutuda. Selle vältimiseks võid 100 grammi mandlite või pähklite kohta lisada jahvatamisnõusse 1-2 tl suhkrut või jahu (viimast muidugi juhul, kui sul ei ole gluteeniga probleemi).

Mandlivõi valmistamiseks võid kasutada ka koorimata mandleid, nii saad täidlasema maitsega ja veidi tumedama võide. Või valmistamist alusta mandlite röstimisest, nii eralduvad mandlis sisalduvad rasvad purustamisel paremini. Kalla mandlid küpsetuspaberiga kaetud ahjuplaadile ning rösti neid 160-170 kraadises ahjus 15-20 minutit. Lase plaaditäiel kümmekond minutit jahtuda ning kalla siis mandlid köögikombaini. Purusta mandleid 10-15 minutit, peatudes iga paari minuti tagant ning kraapides mandlimassi nõu külgedelt allapoole. Varu kannatust, õli hakkab viljadest eralduma alles 10.-15. minuti ajal. Vajadusel võid lisada massile 1 spl mandliõli, et protsessi lihtsustada. Jätka purustamist, kuni teraline mass on muutunud üsna pehmeks ja voolavaks. Kalla saadud mandlivõie puhtasse purki ning säilita külmkapis.

Mandlipiima jaoks leota kooritud mandleid 12 tundi, kurna ning pane blenderisse. Lisa ühe osa mandlite kohta 3 osa vett ning blenderda ühtlase piimja vedeliku tekkimiseni. Aseta mandlimass kahekordse marliga kaetud sõelale ning kurna. Kui suurem osa vedelikust on ära nõrgunud, keera marli nurgad kokku ning pigista massist välja veel nii palju vedelikku kui jaksad.
Mandlipiim säilib külmkapis kuni 5 päeva ning sobib kasutamiseks erinevates jookides , kohvi peal ning smuutide sees.

Söö ja säilita

Pähklite ostmisel eelista mahepõllumajandusest pärit, värskeid ja röstimata vilju, neist omistad kasulikke aineid kõige paremini. Püüa vältida soolatud ja magustatud pähkleid, et piirata liigse soola ja suhkru tarbimist. 
Kõige paremini omastab organism mandlites ja pähklites sisalduvaid kasulikke toitaineid, kui leotad mandleid enne söömist 8-12 ning metspähkleid 6-8 tundi. Nii võid oma päevase portsjoni juba eelmisel õhtul leigesse vette likku panna, nii saad pähklitest rohkem kasu ning ei satu ka maiustamisega liialdama, kuna tarvilik kogus on juba ette välja mõõdetud ning leotatud. Eelleotamine aitab vähendada ka viljades sisalduvat fütaatide hulka ning seeläbi kergendada nende seedimist. 
Kui armastad röstitud pähkleid, valmista neid ise, sest nii saad olla kindel, et neis on säilinud kõik vajalikud toitained. Selleks osta värskeid pähkleid ning rösti neid 160-170 kraadi juures mitte kauem kui 15-20 minutit. 
Rohke rasvainetesisalduse tõttu kipuvad mandlid ja pähklid kiiresti rääsuma. Värsketel viljadel on mahe ja magus lõhn, rääsumisest annab märku kirbe ja mõru hõng. Kodus hoia mandleid ja pähkleid õhukindlalt suletud anumas kuivas, jahedas ja pimedas kohas. Suuremat kogust võid säilitada ka külmikus (mõned kuud) või sügavkülmas (kuni aasta).

Mandlid, kaalukaup, 1 kg tavahind 28.50, hind detsembris 21.38, hind püsikliendile19.88
Mandlijahu, kaalukaup, 1 kg tavahind 27.30, hind detsembris 21.91, hind püsikliendile 20.38
Sarapuupähklid, kaalukaup, 1 kg tavahind 26.20, hind detsembris19.65, hind püsikliendile 18.27

Vaata meie teisi sooduspakkumisi siit

Fotod: Pixabay