/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
04 juuni
2018

Kümme sammu salatini

Salati kõrghooaeg saabub suvel, kui turuletid on värskest kraamist lookas ning päikesepaiste kutsub korrale ka kõige aplama isuga söögisõbrad. Siin on Sulle 10 sammu, mida järgides võid valmistada suve algusest kuni sügiseni kasvõi iga päev uue salati. 

1.     Kastme valem on lihtne. Sega kokku 1 osa haput ja 3 osa õli. Hapuks elemendiks võib olla nii äädikas (palsami-, puna- või valge veini, õunaäädikas või hoopis ürtidega maitseäädikas), sidruni- või laimimahl, aga miks mitte ka kodune kange õunamahl. Rohuse mekiga külmpress oliiviõli annab salatikastmele eheda Vahemeremaade maitse. Kui aga soovid katsetada põnevamate õlidega, siis tea, et erinevad pähklitest ja seemnetest pressitud õlid sobivad pigem täiendama neutraalse maitsega viinamarjaseemne- või mandliõli. Muidugi ära unusta hapule ja õlisele komponendile lisamast ka soola ning vajadusel veidi magusat, näiteks mett, agaavi- või vahtrasiirupit

2.     Ära smuutipudelit ära viska!  Kasuta õlikastme kokku kloppimiseks väikest tihedalt sulguvat pudelikest, näiteks paarisaja milliliitrise mahuga smuutipudelit. Kalla pudelisse kokku kõik koostisosad alates hapust elemendist ja õlist kuni soola ja magustajani ning raputa siis pudelit hoogsalt, kuni õli on hapustajaga kenasti emulgeerunud. Niimoodi pudelisse kastet tehes saad korraga valmistada suurema koguse kui üheks korraks vaja läheb. Jäta salatikaste samas pudelis külmkappi järgmist salatitegu ootama, kuid pea meeles, et kui kasutasid hapustamiseks tsitruste mahla, ei tasu seda üle 3-4 päeva hoida.

3.     Varieeri baaskastet! Kui oled pudelisse baaskastme valmis saanud, võid seda järgmise salati jaoks mitmekesistada näiteks lusikatäie sinepi, peeneks hakitud ürtide, riivitud tsitrusekoorega või hoopis tahiiniga. Nii saad järgmine kord valmistada juba hoopis uue mekiga salati.

4. Pähklid ja seemned lisavad tekstuuri ja maitset. Võid valmistada krõbeda seemnesegu, röstides meelepäraseid seemneid koos erinevate vürtsidega. Lisades salatile pähkleid või mandleid, haki need eelnevalt veidi väiksemaks, nii saad suupärasema tulemuse. 

5.     Avasta avokaado! Küpsest avokaadost saab suurepärase kreemja salatikastme. Heida blenderi kannu üks avokaado, ühe laimi mahl, soola ja pipart, meelepäraseid ürte (näiteks basiilik või koriander). Kui taimne toitumine sind ei seo, võid lisada ka lusikatäie maitsestamata jogurtit. Kõige peale lisa veidi külma vett ning blenderda siis segu kreemjaks kastmeks. Tea, et avokaadost saab ka suurepärase Caesari salati kastme, kui kastmet valmistades majonees avokaadoga asendada.

6.     Salatilehed olgu krõmpvärsked! Kui Sul ei ole õnne oma salatikraam otse aiamaalt korjata, siis pese turult või poest ostetud salatilehed salativurri sõelas külma veega puhtaks, vurrita kuivaks ning säilita neid kausis või karbis kaetuna niiske köögipaberi või õhukese rätikuga. Jälgi, et rätik ära ei kuivaks. Sama nipp aitab värskena hoida ka erinevad ürdid.

7.     Käed käiku! Õrn lehtsalat ei talu jämedakoelist lähenemist. Pese käed ning sega salatikuhi kastmega õrnalt läbi kasutades omaenese salatitange ;-)

8.     Kaunviljad kehakinnituseks! Kui rohelist salatit käepärast pole või isutab toekama kõhutäie järele, valmista kiire ja tõhus kõhutäis läätsedest, ubadest või kikerhernestest, lisades neile erinevaid köögivilju värskest paprikast ja tomatist kuni röstitud baklažaani ja suvikõrvitsani. Suviseks lõunaks passib hästi näiteks salat beluuga läätsedest, kirsstomatitest, punasest sibulast ja fetast (ülemine foto)

9.     Makaronisalat jäägu lapsepõlve. Lase ennast üllatada põnevatel ja tervislikel teraviljadel nagu kinoa, must riis ja toortatar või nisu erinevad vormid bulguri, kuskussi ja freekeh kujul. Sega näiteks keedetud punane kinoa ahjus röstitud juurviljakangide ja apelsinise salatikastmega või lisa valgele kinoale konservtuunikala, kappareid, keedumuna, peterselli ja punasibulat.

10. Praest saagu salat! Vaata oma taldrikut uue pilguga, suurendades salatikraami osakaalu ning viilutades praeks mõeldud liha- või kalatükk salatikuhja peale. Nii suurendad märkamatult värske taimse, kiudainete- ja vitamiiniderohke osakaalu, saades siiski maitse suhu ka meelepärasest lihast või kalast.

Siit leiad ka meie juunikuised salatikraami sooduspakkumised. 

Fotod: Marju Randmer-Nellis

liitu uudiskirjaga
Kõige värskemad uudised
Email again:
kasulikku

5 nippi kuidas toetada algaval sügisel oma tervist