/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
23 juuli
2014

Kofeiinivabad kohvihetked – nauding ergutava toimeta

Tassike kohvi ja mõnus raamat – vahel polegi puhkuseks enamat vaja kui veidi vaikust ja aega iseendale. Et suvised kohvitamised ei teeks tervisele liiga, proovi vahelduseks kofeiinivaba kohvi. Selle ergutav toime on kadunud, kuid nauding maitsvast kohvist jääb!
Kas kofeiinivaba kohv ei sisalda üldse kofeiini?

Kofeiinivaba kohv ei ole siiski täielikult kofeiinivaba, kuigi tavakohvist sisaldab see kofeiini oluliselt vähem – 10-11 korda. Kofeiinivabas ehk kofeiinitustatud kohvis on kofeiini maksimaalselt 0,3% ehk 0,3 grammi kofeiini 100 grammi kohvi kohta. Võrdluseks tavalises kohvis on 2,5-3,5% kofeiini, see on 2,5-3,5 grammi kofeiini 100 grammi kohvi kohta.

Kas kofeiinivaba kohvi võivad juua ka lapsed?

Kuna kofeiinivabas kohvis on siiski pisut kofeiini säilinud, ei soovitata seda juua lastel. Lastele sobivad Biomarketi valikust kofeiini- ja gluteenivabad Naturata viljakohvid.

Kuidas on eemaldatud kohvist kofeiin?

Kohvist on võimalik kofeiini eemaldada mitme meetodiga. Biomarketis pakutavate ökokohvide tootjad on eemaldanud kofeiini keskkonnasõbralikul ja keemiavabal süsihappegaasi ehk CO²-meetodil, mille puhul ei kasutata tervisele ohtlikke aineid.

Kofeiini eemaldamiseks leotatakse kõigepealt röstimata kohviubasid vees. Seejärel eemaldatakse kofeiin ekstraheerimisanumas kõrge rõhu all ringleva ülekriitilise ehk vedeliku ja gaasi vahepealses olekus oleva süsinikdioksiidi abil. Lõpuks kofeiinitustatud kohvioad kuivatatakse ja röstitakse.

CO2 ei mõjuta süsivesikuid ega valke, mis annavad kohvile röstimise käigus aroomi. Tänu sellele neutraalsele meetodile ongi kofeiinivaba kohvi aroom ja maitseomadused samad nagu kofeiini sisaldaval kohvil. Lisaks on kofeiinivaba kohv kergemini seeditav, kuna sisaldab vähem mõru- ja ärritavaid aineid, mis võiksid röstituna koormata magu, sappi ja maksa.

Biomarketist leiad maitsvad kofeiinitustatud kohvid mitmelt tootjalt – Lebensbaum, Mount Hagen ja Simon Levelt. Palaval suvepäeval sobivad need imehästi ka jahutava jääkohvi valmistamiseks.  

Lihtne kodune jääkohv (5-6 tassi)

  • Vajad 2,3 liitrit vett, 140 g kohvipuru, vürtse oma maitse järgi (nt kaneeli, ingverit, kardemoni, muskaatpähklit), soovi korral ka piima ja magustajat.
  • Sega suures kannus leige vesi, vürtsid ja kohvipuru. Lase seista vähemalt 12 tundi, näiteks öö läbi. Niimoodi külmalt kohvi valmistades saad maitsva jääkohvi, mis on vähem happeline ja mõru kui kuumalt keedetud kohv.  
  • Kurna kohvisegu läbi riide, marli, kohvimasina filtri või peenikese sõela. Selline kohvijook seisab külmikus mitu päeva. Joogi nautimiseks täida klaas jääga ja vala peale kohvisegu. Soovi korral magusta näiteks roosuhkru või agaavisiirupiga ja lisa tavalist, taimset või kondenspiima. 

Fotod: Stocksy, Mount Hagen