/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
01 oktoober
2016

Kaunviljad, maitsvad ja tervislikud proteiinipommid

Kaunviljad on me toidulauda rikastanud juba tuhandeid aastaid, kuid võivad veel tänapäevaselgi külluseajastul nõutust tekitada. Mis vahe on mustal ja punasel oal, kas kikerhernes on üldse hernes ja millal valida toiduvalmistamiseks kooritud, millal koorimata läätsesid? Kuidas kaunvilju maitsvaks roaks valmistada ja neist tervisele enam kasu saada? Loe lähemalt meie blogist ja kasuta oktoobrikuu sooduspakkumisi tegemaks tutvust kaunviljade mitmekesise valikuga.
Kuigi tänapäeval kipume ubasid ja läätsesid seostama pigem teiste rahvusköökidega, on need eestlaste kõhtu täitnud juba ammu enne kartuliga tutvumist. Odratangust ja põldubadest valmistatud teräsüük ehk moodsamas keeles terasöök oli omal ajal Lõuna-Eestis pajaroana niisama igapäevane kehakinnitus kui praegu hummus Kalamaja kandis. Soolaoad vastlapühadeks ning oa-kruubisupp talviseks kosutuseks näitavad, et esivanemad oskasid hinnata nende kõhtutäitvat mõju. Keskajal pikki paastuaegu üle elada aidanud proteiinirohked kaunviljad naudivad nüüd üha enam tuntust nii sportlaste, taimetoitlaste kui ka terviseteadlike toitujate hulgas.

Milliseid kaunvilju aga mis puhul eelistada ning kuidas neid toiduks valmistada?
Kuna valdavalt kasutame me aastaringselt siiski kuivatatud ubasid, herneid ja läätsesid, tuleb üldjuhul alustada kaunviljade leotamisest. Vaid läätsede puhul piisab keetmisest, ubade ja herneste käitlemise esimeseks etapiks peab aga alati olema vähemalt kaheksatunnine rohkes vees leotamine, millele järgneb hoolikas loputamine vähemalt paaris vees. Nii vähendame me kaunviljades sisalduvate fütaatide ja lektiinide mõju. Pikk keetmis- ja hautamisaeg aitavad nende antitoitainete toimet veelgi vähendada, et seeläbi söömisrõõmu suurendada ja hilisemaid kõhuvaevusi kergendada.


Kaunviljade keeduveele ei tohi lisada soola ega midagi happelist, sest nii sool kui hape pikendavad nende pehmenemiseks kuluvat keetmisaega. Hea nipp on maitsestada kaunviljad veel soojana, vahetult peale keetmist ja kurnamist, sest nii imenduvad maitsed kiiremini ja tõhusamalt.
Kaunviljade seedimise hõlbustamiseks tasub kasutada lahke käega erinevaid vürtse ja ürte. Eriti hästi sobivad kaunviljad India vürtsidega nagu kurkum, vürtsköömned ja jahvatatud koriander, ürtidest passivad hästi loorber, salvei, rosmariin, tüümian ja piparrohi. Ubade keetmiseks varu 45-60minutit, kikerhernestele vastavalt eelnenud leotamise pikkusele 1-2 tundi ning läätsedele sõltuvalt sordist 10-45 minutit. Pane tähele, et kooritud läätsed keevad pehmeks kiiremini, samas kui koorimata läätsed vajavad küll küpsemiseks kauem aega, kuid säilitavad seejuures oma vormi. 

Milleks aga kaunviljad, kui nende söömisega paratamatult enam või vähem kõhuraskust kaasneb? Üsna pikk toiduks valmistamise aeg ja kohatised seedimisvaevused kahvatuvad kindlasti ubade-läätsede mitmekülgse kasulikkuse kõrval. Kõrge valgusisaldus, rohkelt mineraalaineid, eriti kaaliumi ja fosforiühendeid, rikkalikult B-grupi vitamiine, C.vitamiini, PP-ja K-vitamiini ja karoteeni kõneleb juba enda eest ise. Kui sellisele vitamiinide, mineraalide ja valkude-aminohapete komleksile lisada kaunviljade suur kiudainetesisaldus, mis aitab reguleerida veresuhkurt ning langetada kolesterooli, on selge, et tegu on tõelise  väetoiduga.

Kaunviljade mitmekesine valik aitab leida igaks päevaks ja igaks roaks sobiva oa, herne või läätse.
• Mustad oad – pehme ja vürtsikas-magusa maitsega, sobivad eelroaks, salatitesse, määretesse, suppidesse ja ühepajatoitudesse.
• Punased oad – hõrgu maitsega, sobivad chili con carne`sse, takode täidiseks, suppidesse, ühepajatoitudesse ja salatitesse.
•  Valged oad – kreemja ja leebe maitsega, muutuvad keetes veidi jahuseks. Kasutata minesterone supis, salatites ja ühepajatoitudes.
•   Sojaoad – sobivad salatitesse, suppidesse ja pajaroogadesse, püreena hakklihast valmistatud kotlettide ja pikkpoisi koostisesse.
•   Mungoad – enim idandatav uba. Idandid on valmis 2-5 päevaga. Idandeid kasutatakse vokiroogades ja salatites.
• Kikerherned – maitselt veidi pähklised, sobivad suppidesse, salatitesse, hautistesse ja populaarse määrde hummuse valmistamiseks, jahuna kotlettidesse.
• Punased läätsed – pehmed ja maheda maitsega, sobivad suppidesse, salatitesse, kastmetesse, pajaroogadesse ja määreteks.
• Kollased läätsed – keevad kiiresti, aromaatsed ja õrnalt vürtsika maitsega, sobivad suppidesse, salatitesse, kastmetesse ja pajaroogadesse.
• Du Puy läätsed – väikesed rohelised maitsekad delikatessläätsed sobivad lisandiks, salatitesse, kastmetesse, suppidesse ja pajaroogadesse. Sisaldavad vähem tärklist, ei lagune nii kergelt, jäävad sõmeraks.
• Beluga läätsed – pisikesed mustad delikatessläätsed, hõrgud ja õrnalt vürtsikad, sobivad toidu kaunistamiseks, suppidesse ja salatitesse. Säilitavad ka keetmisel hästi oma kuju ja vormi.
• Pruunid läätsed – suuremad ja lamedad, pehmed ja kergelt jahused, sobivad kõige paremini püreedesse ja suppidesse.

Oktoobris leiad Biomarketi kaunviljavalikust soodushinnaga järgmised tooted :
Beluuga läätsed, 500g hind 3.80, püsikliendile 3.53, tavahind 4.75
Du Puy läätsed, 500g hind 3.88, püsikliendile 3.61, tavahind 4.85
Kaunviljade segu, 500g hind 3.19, püsikliendile 2.97, tavahind 3.99
Kikerherned, 500g hind 2.55, püsikliendile 2.37, tavahind 3.19
Läätse-karri pajaroog, 200g hind 2.96 püsikliendile 2.75, tavahind 3.70
Läätse-köögivilja pajaroog, 200g hind 2.96, püsikliendile 2.75, tavahind 3.70
Mustad oad, 500g hind 2.04, püsikliendile 1.90, tavahind 2.55
Pruunid läätsed, 500g hind 2.32, püsikliendile 2.16, tavahind 2.90
Punased Kidney oad, 500g hind 4.20, püsikliendile 3.91, tavahind 5.25
Punased läätsed, 500g hind 2.24, püsikliendile 2.08, tavahind 2.80

Vaata siit ka meie teisi oktoobrikuiseid pakkumisi! 
Fotod: Biomarket, internet