/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
15 veebruar
2017

Kalapäev on hea päev!

Me teame, et kala on kasulik süüa. Kas kõik kalad on aga ühtviisi kasulikud ja milles see kasu seisneb? Millist kala eelistada, kui palju peaks kala sööma ja kas sellega on võimalik ka liialdada? Leia meie blogist vastused oma küsimustele ning kasuta veebruarikuist pakkumist, et mitmekesistada oma toidulauda tervisele kasulike ning jätkusuutlikult püütud kaladega.

Tervislik kõhutäis  

Tõstes taldrikule kalaroa, pakud endale täisväärtusliku toitu, mis tulvil kergesti omastatavaid valke, oomega-3 rasvhapet, B12- ja D-vitamiini ning mitmeid eluks vajalikke mineraalaineid nagu seleen, magneesium ja fosfor. Selline kompleks tagab Sulle tugevad luud ja lihased, heas seisukorras südame ja veresoonkonna, terava mälu ja mõistuse ning hea meeleolu. 
Valgurohked kalaroad varustavad organismi kuni 20 erineva aminohappega, mida meie keha kasutab lihaskoe kasvatamiseks ja säilitamiseks. Kvaliteetne valk toetab ka ainevahetust, olles sobilik ka kaalujälgijaile.
Lisaks valgule on just rasvaste kalade nagu näiteks lõhe, tuunikala, makrell, sardiin, suurimaks kasuteguriks tervisele rikkalik asendamatu rasvhappe oomega-3 sisaldus. Oomega-3 ja oomega-6 on asendamatud rasvhapped, mida meie organism ise toota ei suuda, kuid mida me vajame mitmesuguste elutähtsate funktsioonide tagamiseks. Rasvases kalas sisalduv oomega-3 rasvhape aitab kaitsta südame-veresoonkonda kahjulike põletike eest, mis kahjustavad arterite sisekülgi katvaid õrnu rakke, tekitades sinna naastukesi, mis võivad suurendada infarktiohtu. 
Niisamuti aitab oomega-3 mõjutada meeleolukõikumisi, leevendada depressiooni ning parandada kognitiivset võimekust. Piisav oomega-3 rasvhappe tarbimine kaitseb aju vananemisega kaasneva kognitiivse taandarengu eest, tugevdades aju enda kaitsemehhanisme. Tõhustades insuliini ainevahetust ning seeläbi ka veresuhkrukontrolli, aitab oomega-3 vähendada isu ning ülesöömist. Samuti toetavad oomega-3 rasvhapped leptiini, isu pärssiva hormooni eritumist rasvarakkudes, mis lisaks isu pärssimisele aitab põletada rasvavarusid.
Oomega-3 rasvhappe vaegusele organismis võivad viidata kuiv ja ketendav nahk, haprad küüned ja juuksed, kõhukinnisus, aeglaselt paranevad haavad ning sage viirushaigustesse nakatumine. Niisamuti võivad asendamatute rasvhapete puudusega olla seotud ka liigesevalud ning vähenenud füüsiline võimekus. 

Luude ja hammaste tervisele ülioluline D-vitamiin mängib eluliselt tähtsat rolli kaltsiumi imendumisel soolestikus ning ka fosfori, teise luudele üliolulise mineraali säilitamisel. Ka on D-vitamiinil oluline roll meie immuunsüsteemi säilitamisel ja tugevdamisel.
Kuigi meie organism suudab nahas sisalduva kolesterooli abil ultraviolettkiirgusest D-vitamiini ka ise sünteesida, jääb selleks vajalikku päikesepaistet siinsel laiuskraadil aastaringselt siiski väheseks. Niisamuti võib D-vitamiini organismis moodustamine olla raskendatud eakamatel, tugeva ülekaalu puhul või väga rasvavaeste dieetide pidajatel. D-vitamiini kõige märkimisväärsem looduslik allikas on rasvane kala – lõhe, forell, makrell, sardiin, heeringas. Kuigi ainult toidust ei piisa, et pimedal talveperioodil end D-vitamiiniga varustada, tasub D-vitamiinist rikas rasvane kala oma toidulaua mitmekesistamiseks siiski menüüs hoida.

Pane tähele, et näiteks vabast loodusest püütud lõhe sisaldab ligi 30% enam oomega-3 rasvhappeid ning 20% enam valku kui kasvanduses kasvanud lõhe. Samas pea silmas, et nii kasvanduse kui vaba vee kaladesse võivad kuhjuda erinevad ühendid (raskemetallide, keskkonnamürkide ning antibiootikumide jäägid), mis suurtes kogustes tarvitatuna võivad olla tervisele ohtlikud. Seepärast hoia oma toidusedel kalatoitude osas mitmekesisena ning naudi kala nädalas 2-3 korda, millest esimene kord võiks olla rasvane kala ning teised üks-kaks lahjemad kalaliigid.  

Jätkusuutlik ja keskkonnasõbralik kalapüük 

Biomarketi kalakonservid tulevad Suurbritanniast, Fish4Ever kaubamärgilt. Fish4Ever peamiseks märksõnaks on jätkusuutlikkus, mis eelkõige tähendab säästlikku kalapüüki, mis omakorda algab kohalike kalameeste toetamisest. Kohalikele väikeettevõtjaile on kalapüük esimeseks ja olulisimaks elatusallikaks, sellest ka nende tähelepanelikkus ja hool kalade püügil. Et vältida kalade ülepüüki ning alamõõduliste isendite ja ohustatud kalaliikide tahtmatut kõrvalpüüki, kasutavad kohalikud kalamehed traditsioonilisi kalapüügiviise nagu liinipüük tuunikalade ning võrgupüük sardiinide ja anšooviste puhul. Kalapüügivahendite valik sõltub konkreetsest kalasordist ning ka kalapüügipiirkonnast, et tagada püügivahendi mõju ja sobivus. Üldjuhul kuuluvad kohalikele väikeettevõtjaile väikesed kalapaadid, millega ei ole võimalik kalu üle mõistliku määra püüda. Jätkusuutlik kalapüük toetab ka kohalikku kogukonda ja keskkonda üldisemalt.

Fish4ever toetab väikeettevõtteid õiglase töötasu ja töötajate õiguste tagamisega, hoides seeläbi elus kohalikku ettevõtlust, mis omakorda aitab kaasa jätkusuutlikule kalapüügile.  
Kohalikku kalandusettevõtlust aitab edendada ka Fish4ever poolt viljeletav “catch to can” ehk “püünisest purki” põhimõte. Selle tagavad rannikul kalasadamate lähedal asuvad kalatöötlemisettevõtted, kuhu kalapaadid oma saagi otse viia saavad. Nii valmivad näiteks Alaska rannikuvetest püütavast metsikust lõhest konservid sealsamal rannikul paiknevates kalatööstustes ning Põhja-Šoti vetest püütud sardiinid pannakse purki sealsamas Šotimaal.  

Veebruaris pakumegi Sulle Fish4Ever valikust soodushinnaga lõhet ja sardiine:  

Fish4Ever Vaikse ookeani lõhe soolvees, 213 g hind veebruaris 2,48 eurot, püsikliendile 2,30, (tavahind 3,30)
Fish4Ever sardiinid allikavees, 105g hind veebruaris 1,91 eurot, püsikliendile 1,78, (tavahind 2,55)

Fotod: tootja, pixabay.com