/photos/bg_blog.jpg

Blogi

Uued tooted, sooduspakkumised, kauplustes toimuv ja nõuanded
31 mai
2016

Amarant ehk rebashein - inkade iidne imevili

Punaste õitega amarant ehk rebashein, mis meile ennekõike lillepeenrast tuntud, on inimkonnale põllukultuurina tuttav juba inkade ja asteekide aegadest. Kesk- ja Lõuna-Ameerikas tunti seda imevilja juba kuni 5000 aastat tagasi. Aastasadu on seda kasvatatud ka Himaalajas, Nepalis, Tiibetis, ja Pakistanis.
Kuigi amaranti peetakse teraviljaks, on tegelikult tegemist rohttaimega, millel iga varre küljes kuni 50 000 toitaineterohket seemnekest.
Pealtnäha tagasihoidlikud seemnekesed on tegelikult uskumatult energiaküllased, koosnedes 59% ulatuses hästi omastatavatest süsivesikutest. Tänu kõrgele kiudainete sisaldusele parandab amarant seedimist ning toetab ainevahetuse tegevust. Rasva on amarandis 9%, see koosneb omakorda asendamatutest linool- ja linoleenhapetest.


Amarant sisaldab ka rikkalikult kaltsiumi, magneesiumi ja rauda, kuid eriti väärtuslikuks muudab selle imevilja tema kõrge lüsiinisisaldus. Asendamatu aminohape lüsiin osaleb teise aminohappe karnitiini tootmises, mis on oluline ennekõike sportlastele, kuna karnitiin annab energiat, põletab rasvu ning parandab füüsilist vastupidavust. Kombineerides amaranti teiste teraviljade nagu kaera või speltanisuga, saavutatakse ideaalne koostis, mis vastab inimese optimaalsele toidusedelile. Küllap seepärast on ka NASA amarandi kosmonautide toiduvarudesse arvanud. Energiat ja jõudu andvat amaranti soovitatakse eriti tarbida lastel, rinnaga toitvatel ja tulevastel emadel, füüsilise töö tegijail ja sportlastel, kasulik on ta aga kindlasti meile kõigile.

Mis neist seemneist teha saab?

Koduköögis võib amarant esimesel kohtumisel üsna nõutuks teha, sest kuidas sa ikka sellele seemnepakile läheneda oskad. Niisama keetes jääb teine üsna ebalevalt kleepuv, aga ei ole viga, see väike vääristoit tasub kindlasti lähemat avastamist! Alusta amarandiga tutvumist seemnekeste pesemisest või leotamisest. Tihedal sõelal pestes vähendad seemneis sisalduvat fütohapet, mis muidu seedetraktis ebamugavust tekitada võib. Veel parem on rebasheina seemneid üleöö leotada, sellega vähendad fütohappe mõju veelgi enam. Juba pestud või leotatud amarant pane potti koos kolme osa külma veega, lase keema tõusta ning hauta tasasel tulel kuni 25 minutit. Kurnatud amaranti võid seejärel kasutada täienduseks ahju- kui vokiroogadele lisades, pudruna või salatilisandina. Proovi amaranti segada veidikese sidrunimahla ja seesamiõliga, maitsesta soola ja jahvatatud vürtsköömnetega ning lisa siis saadud segule rohkelt ürte, näiteks koriandrit või münti. Tõsta juurde röstitud köögivilju nagu paprika, suvikõrvits ja baklažaan ning naudi kerget ja maitseküllast suvesalatit kohe või järgmisel päeval lihtsa töölõunana.

Juunis Antersdorfer Mühle amarandiseemned 500g
hinnaga 
2.55 EUR (tavahind 3.40)